Boldogságórák a tanévben hónapról hónapra…

 

Iskolánk néhány osztálya már évek óta részt vesz a BOLDOGSÁGÓRA programban, mely a gyerekek lelki jólétét próbálja erősíteni. Havi bontásban olyan témákat dolgoz fel a program, mely fejleszti lelki egészségüket, érzékenyít, önismeretet fejleszt, és olyan technikákkal ismerteti meg őket, mely a boldogságérzetet fokozzák, a napi problémáikban való megküzdésüket segítik. Az idei tanévben Szkiváné Bencsik Márta tanítónő vállalta, hogy beszámol arról mit is jelentenek ezek az órák a gyereknek. Ebben a tanévben tehát havi rendszerességgel követhetjük követhetjük végig a 2. a-sok boldogságát :-).

Boldogságóra – május: Testmozgás

Minden gyerek lételeme a mozgás. Egy jó délutáni játszóterezés, egy családi kirándulás vagy bringázás, egy iskolai fogócska…- mennyi-mennyi klassz  élménnyel képes feltölteni a gyerekeket. A májusi boldogságórát mi is a szabadban töltöttük jó hangulatban, változatos feladatokkal, játékokkal. A jó hangulatról meséljenek a képek.

Kattintsanak a képre a nagyobb nézetért!

Boldogságóra – április: A megbocsátás gyakorlása

Az igazi megbocsátás talán mindenki életében a legnehezebb feladat. A gyerekek napi szintű összeveszésével és kibékülésével napi szinten találkozunk. Néhányuknak könnyű, míg másoknak igen nehéz a megbocsátás.  Ezt „gyakoroltuk”  játékos formában.

Egy olyan rövid videóval kezdtük az órát, ami a megbocsátásról, az okozott sebek begyógyításáról/begyógyulásáról szólt. Utána kavicsokra írtuk annak a nevét, akitől bocsánatot szeretnénk kérni, míg a kavics másik oldalára szimbolikus megbocsátó jelet, üzenetet rajzoltak a gyerekek. A kreatívkodás után relaxációs gyakorlattal átmozgattuk elfáradt testünket és lelkünket. Az óra végén Az eltévedt kiselefántról című mesét dramatizáltuk és mimetizáltuk és a hónap dalát hallgatva megrajzoltuk a főszereplőt: Fánit.

Boldogságóra – március: Apró örömök élvezete

Apró örömök. Sajnos sokszor észre sem vesszük őket, olyan természetesnek tűnnek, hogy részei mindennapi életünknek. Sokszor nem is figyelünk rájuk, természetesnek vesszük őket. Bezzeg a hiánya rossz közérzetet, lelki problémákat  is okozhat.

A mai foglalkozáson próbáltunk olyan örömöket észrevenni, ami mellett sokszor elmegyünk. Relaxációs gyakorlattal indítottunk, majd összegyűjtöttük, hogy mi minden lehet örömforrás; és felidéztük azokat a pillanatokat, amelyek az örömhöz juttathatnak el. Érzékszerveinket tettük próbára a Láss! Hallgass! Érezz! játékkal. Örömleltárt készítettünk és mindenki elkészíthette a saját maga ÖRÖMVÁRÁT, amelyet saját kis/apró örömeivel népesíthetett be.

Kattintsanak a képre!

Boldogságóra – február:  Megküzdési stratégiák

Gondokkal, problémákkal, nehézségekkel napi szinten találkozhatunk. De vajon tudjuk-e kezelni ezeket, meg tudunk-e birkózni velük egyedül vagy közösen? Erre kerestük a „választ” és a „megoldást” a februári boldogságórán.

Először is szorongásaikról, félelmeikről beszélgettünk a gyerekekkel, majd olyan módszereket, tanácsokat gyűjtöttünk össze, ami segíthet egy-egy feszült helyzetben megnyugodni, jókedvre derülni. Ilyen volt az ölelés, a bújás, az éneklés, mese olvasása/hallgatása, a plüss szeretgetése, kreatívkodás…  Majd a hónap dalára történő mozgással igazán ellazítottuk testünk minden porcikáját.

A „beszélő keresztnevek” igazi vidámságot váltottak ki a gyerekekből, amikor szembesültek nevük jelentésével. A gumiemberré pumpálás és leeresztés hatalmas kacagássá változtatta az osztályt. Az órát pedig a kő-papír –ollóhoz hasonló királyfi/királylány/sárkányos csoportjátékkal fejeztük be, mellyel remélem, hogy sikerült mindenkit „bátor oroszlánná” tenni.

Megküzdöttek 🙂

Boldogságóra – január: A célok kitűzése és elérése

Örülök amikor…
Arra vágyom, hogy…
Szívesen cserélnék vele egy napra, mert…
Szívesen megtanítanám másoknak, hogy…

Melyik gyereknek ne lennének álmai, vágyai? A felsorolás biztos végeláthatatlan lenne… De tudjuk-e azt, hogy célok nélkül mennyivel boldogtalanabbak lennénk; valamint azt, hogy a célok elérésért bizony tenni és tenni és tenni is kell.

Az órát a Volt nekem egy álmom… című dallal indítottuk, majd megosztottuk egymással vágyainkat, terveinket és azokat az élményeket, amikre a legbüszkébbek vagyunk.  Beszélgetés közben kiderült az is, hogy jó dolog álmodozni, tervezgetni; de maga az álmodozás tett nélkül sajnos nem vezet eredményre.

Megismerkedtünk a „BAKANCSLISTA” szóval is, és mindenki elmondhatta, lerajzolhatta azokat a dolgokat/gondolatokat, amit szeretne elérni; szeretné, ha megvalósulnának egyszer. Ezekből a rajzokból egy plakátot is összeállítottunk, amit a boldogságfalunkra is kitettünk.

Kreatívkodás közben pedig folyamatosan hallgattuk és énekeltük a hónap dalát. (hiszen énekes osztály vagyunk)

Bakancslista – Kattintsanak a nagyobb nézetért!

Kívánságaink a bakancsunkban

Boldogságóra – december: A jó cselekedetek gyakorlása

A decemberi adventi időszaknak nem is lehetne találóbb témája, mint a jó cselekedetek gyakorlására való ösztönzés.

A karácsonyi készülődés minden gyermek lelkében egy fontos időszak, hisz nem csak kapni, de adni is fontos és nagyon jó. Hogy mit lehet adni: bármit: jóságot, szeretetet, segítőkészséget, örömöt, bátorítást ….

Már a hónap elején elkészítettük az osztály adventi kalendáriumát, amit az osztályban a tábla fölé helyeztünk ki. Mindennap egy tanuló nyithatta ki és kaphatta meg a kalendáriumba rejtett titkokat/ kincseket.

A boldogságóra foglalkozáson a hónap dala meghallgatása után a Mit hoztál ma? játékot játszottuk, nagy-nagy derültség közepette. Igazán változatos és ötletes dolgokat kaptunk egymástól ajándékba. Jó tulajdonságokat, vágyakat, terveket, kedvenc játékokat hoztak egymásnak a gyerekek.  A foglalkozás végén a Vigyázz az egészségedre! aktualitásaként maszkokat terveztünk magunknak és másoknak is, amit örömmel osztottunk meg a folyosói parafatáblán. Közben vidáman énekeltük a hónap dalát: A szememmel bármit megláthatok….

Boldogságóra-november: A társas kapcsolatok ápolása



 

Ez a téma nagyon közel állt a gyerekek szívéhez, ezért sokat és jókat tudtunk róla beszélgetni. Természetesen ebben a korban a barátság még elég törékeny. Sokkal nehezebb feladat a barátság fenntartása, ápolása, és a másikra való odafigyelés. Ezen a foglalkozáson játékos formában próbáltunk ötleteket gyűjteni, és megvalósítási módokat ajánlani egymásnak a társas kapcsolatok ápolására.

Nagy sikere volt a kedves üzenetek egymás hátára rajzolásának, a jó hírek csoportos megosztásának. Nagy derültséget váltott ki a csoportok bemutatkozó barátság tánca, és a foglalkozás végére a táblára az is felkerült, hogy mit várunk el egy jó baráttól.  A gyerekek azt is tervezik, hogy a kialakult barátságaikat egy-egy saját maguk készítette barátságkarkötővel még erősebbé fogják tenni.

 

Boldogságóra –  október: Az optimizmus gyakorlása

„Bízz magadban!
„Legyél kitartó!” „Nincs olyan, hogy nem sikerül!” „Legközelebb sikerülhet!”
„Ebből is tanultam!”
„Nem baj, megoldjuk!”

Mi az optimizmus? Bizakodó, kitartó, derűlátó, pozitív.

Ezen az órán arról beszélgettünk és azt gyakoroltuk, hogy mitől lehet derűsnek maradni minden helyzetben. Hogyan lehet a dolgok jó oldalát észrevenni, bízni és tenni azért, hogy sikerrel vegyük az előttünk álló akadályokat. Beszéltünk arról is, hogy a boldogság nagyban befolyásolja egészségünket. Felfedeztük, hogy a legjobb dolgok az életben ingyen vannak: ölelés, mosoly, alvás, nevetés, barátok …

Az órát egy masszírozó, relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ez után ráhangolódásként a már ismert és tavaly kívülről megtanult dal énekelgettük: Pozitív gyerek vagyok. Majd nevető csapatokat hoztunk létre, ahol egymást kellett vicces arckifejezésekkel, mozdulatokkal megnevettetni, kacagásra bírni.  Csillagokra tervezett pozitív emojikkal optimizmust küldtünk minden gyereknek, és rajzolgatás közben a hónap varázsmondatait fejeztük be.

A foglalkozás végén egymásnak adtuk át a biztatást, és pozitív megerősítést.

Boldogságóra – szeptember: A hála gyakorlása  2. a

„Ne tartsd magadba a háládat, mutasd ki bátran!”
„Tiszteld környezetedet!”
„ Nevess!”
„Segíts! Figyelj másokra! Tegyél szívességet!”

A foglalkozáson a gyerekek megismerték, hogy valójában mi is a hála; hogyan tudják hálájukat kifejezni mások felé; és azt, hogy a hála kifejezésével, kimutatásával boldogabbá lehet tenni mások és saját maguk életét is.

A foglalkozást relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd felelevenítettek a gyerekek egy-egy olyan pillanatot az életükből, ami nagyon jó érzéssel töltötte el őket; amikor hálát adtak vagy hálát kaptak valamiért. A hónap dalát hallgatva készítették el a hálás vagyok, mert…… képeiket, mely az osztály Boldogságórás faliújságját díszítik az iskola folyosóján.