2000-ben itt, a Rókusiban kezdte meg tanulmányait kisdiákként kolléganőnk, Csilla néni, aki tavaly már, mint pedagógus indult el a pályán iskolánkban. Ugyanolyan lelkesedéssel vezeti napközis délutánjait, mint ahogy az az emlékeiben él, ami őt inspirálta, ahogy annak idején sok-sok élménnyel azt megélte.
Szavait idézve lássuk, hogy is működik nálunk ez a közösség:
„Végy egy összetartó, egymást segítő napközis munkaközösséget. Ez lesz a receptünk alapja, ebbe keverjük majd bele a hozzávalókat. Vigyázz! Elengedhetetlen, hogy stabil, egymással jól együtt dolgozó közösséget válassz, mert ezen múlik, hogy milyen lesz az elkészült napközi.
Először tegyél hozzá egy nagy bögre kreativitást, majd keverd össze egy zacskó motiváltsággal és két láda türelemmel. Végy egy osztálynyi gyermeket, és tedd hozzá. Adj hozzá két marok nevetést, három kanál gondoskodást és ne ijedj meg, ha az osztállyal belekerül némi csintalanság is, ez a recept velejárója. Jól dolgozd össze a hozzávalókat, majd helyezd egy olyan iskolába, ahol a házi feladat megírása mellett a délutáni foglalkozások is kiemelt helyet foglalnak el! Szórd meg az egészet egy nagy adag szeretettel és élvezd a végeredményt!”
S mi is az eredmény?
Csillogó, érdeklődő szempárok, lelkesen alkotó, összedolgozó gyerekközösségek, gazdag programok, közösen gondolkodó, szervező, egymás munkáját segítő pedagógusok.
Munkaközösségünkben azt vállaltuk, hogy havonta egy-egy témahéten, sok érdekességet tartalmazó feladattal, játékkal, kézműves programmal kínáljuk meg a gyerekeket. A heti program zárásaként pedig közös játszóházban együtt töltjük a pénteki délutánokat. Az adott hét felelősei programajánlatot állítanak össze, s a csoportvezetők ebből a csomagból válogatva szervezik meg a hét délutánjait.
Ötleteléseink évről évre gazdagodnak.
Programjainkból:
Tanév elején rendszeresen rendezzük meg szeptemberi Népmese hetünket, s nagyon élvezzük, hogy gyönyörű aszfaltrajzok kerülnek az udvarra, amelyeket az osztályok közösen álmodnak meg, s együtt rajzolnak fel, színeznek ki összehangolt munkában.
Bevált „recept” a sok villámjátékkal rendezett játszóházaink, ahol csoportjaink együtt haladnak végig különféle játék, feladat állomásokon, s így szereznek sok ismeretet a világról, és egymásról is. (Szüret, Márton nap, tavaly Karantén szabaduló játékunk, s idén tervezzük gyerekhetünkre Harry Potter tematikával is.)
Van, amikor játszva tanulunk, gyakorlunk. Rejtvényfejtők hetén rengeteg feladvánnyal találkoznak a gyerekek, Feltalálók hetén az ő kreativitásuk is szerepet kap.
Tudatosan foglalkozunk az ökoszemlélet beépítésével a közös akciókon. A csoportok együtt készítették el szelektív hulladékgyűjtőiket, közösen alkottak meg játékokat újrahasznosítással, amelyeket a közös játékdélutánon próbáltunk ki.
Külön öröm számunkra, hogy a Rókusis családok is egyre nagyobb kedvvel járulnak hozzá délutánjaink sikerességéhez. Hálával köszönjük, hogy sok család otthon együtt faragott, s küldte be töklámpását, hogy hulladékból hihetetlen kreatív alkotások valósultak meg, s az iskola zöldítésének folyamatába is sokan csatlakoztak PET palackos ültetési akciónkba. A kiállított munkákat érdeklődéssel csodáltuk, a növényeket szeretettel gondozzuk.
Kézműves programokon mind pedagógus, mind gyermek a neki tetsző tárgy elkészítésében jeleskedhet, nagyon találó a Komplex Alapprogram Te órád elnevezése. Az idei tanévben karácsonykor, s most tavasszal a Kismerterségek hetén szerveztük ily módon délutánunkat.
Szeretünk sportolni, közösen játszani, feladatkártyákkal is megmozgatjuk diákjainkat. Udvarunkon új felfestett játékokkal igyekszünk oldani a betonrengeteg szürkeségét, de olykor a folyosókon is megjelennek koordinációs mozgásos játékaink.
A napközis élet egy különleges időszak a diákok életében, amikor az iskolai nap után további tevékenységekkel, kalandokkal és tanulással teli programokban vesznek részt. Ez egy olyan meghatározó időszak az életükben, amikor megtanulhatják a szabadidő hasznos eltöltését egy közösségben, ahol barátokat szereznek, a programjaink során érdekes dolgokkal foglalkozhatnak, tanulhatnak és alkalmuk nyílik felfedezni saját képességeiket és azt, hogy miben tehetségesek.
A napközis élet szerves része az iskolai közösségnek. Segít a diákoknak fejleszteni a szociális és érzelmi készségeiket is. A programokon az interakció más diákokkal, valamint az idősebb diákokkal, más pedagógusokkal, szervezőkkel való kapcsolat segít a kommunikáció, az empátia és a társas kapcsolatok kialakításában. A közösségi tevékenységek, például a csoportos játékok és projektek, segítenek a diákoknak megérteni a csapatmunka jelentőségét és tanulni a másokkal való együttműködést. Az ilyen interakciók lehetővé teszik a diákok számára, hogy kifejezzék magukat, megosszák gondolataikat és érzéseiket és megtanulják hogyan kezeljék az esetleges konfliktusaikat. A dolgozóink által szervezett délutáni játszóházban új dolgokat próbálhatnak ki és lehetőséget nyújt, hogy felfedezzenek a nebulók. A tanuláson kívüli tevékenységek, mint például a zene, a tánc, a tudományos kísérletek, lehetőséget adnak a diákoknak, hogy megtapasztalják az érdeklődési területeiket, melyben el is mélyedhetnek.
A Rókusiban a napközi olyan hely, ahol a diákok számára izgalmas és biztonságos környezetet teremtenek az itt dolgozó pedagógusok, segítők, ahol a gyerekek felfedezhetik és fejleszthetik képességeiket, barátokra találhatnak, ahol a diákokat támogatják és megértik egy elfogadó, befogadó, barátságos környezetben. Sokféle tevékenységet kínálunk, van lehetőség sportolásra, művészetekre, kézművességre, zenei vagy táncos foglalkozásokra. Az ilyen sokoldalú programok lehetővé teszik, hogy a diákok felfedezzék saját kreativitásukat. A diákok számára a szabadidő is biztosított, hogy pihenhessenek, játszanak, és társas kapcsolatokat építhessenek. A szabad játék ideje segít a diákoknak kikapcsolódni, kifejezni magukat, játszani más korosztálybeli diákokkal, ezáltal megtanulják a kölcsönös tisztelet és együttműködés szabályait. A napközi csapatát alkotó pedagógusok és dolgozók támogatók, figyelmesek és elkötelezettek a diákok iránt. Segítenek a tanulóknak felfedezni és fejleszteni képességeiket, támogatják őket az egyéni célok elérésében, és segítik őket a problémamegoldásban.
Diákjaink érzelmi biztonságának megteremtése mellett fontosnak tartjuk a nyílt kommunikációt és együttműködést a szülőkkel, mely hozzájárul a jó csapatmunkához, illetve hogy olyan légkört biztosítsunk, amelyben öröm legyen a tanulás, az együtt töltött idő.
Csapatunk mottója:
„ Azért vagyok pedagógus, hogy a
természetnek nyers gyémántját,
szép vigyázattal, csendben
csiszoljam kristályba.”
Németh László
Szeged, 2023. 05. 22.
Rókusis Napközis Munkaközösség
Hírek az iskola honlapjáról:
https://www.rokusi.hu/2023/05/16/kismestersegek-hete/
https://www.rokusi.hu/2023/04/27/fold-napja-a-napkoziben/
https://www.rokusi.hu/2023/04/18/kolteszet-i-nap-kozi/
https://www.rokusi.hu/2023/03/15/okosan-az-ujrahasznositas-jegyeben/
https://www.rokusi.hu/2023/02/15/rejtvenyfejtok-hete/
https://www.rokusi.hu/2022/12/21/9202/
https://www.rokusi.hu/2022/11/23/feltalalok-hete/
https://www.rokusi.hu/2022/11/19/marton-napi-mulatsag/
https://www.rokusi.hu/2022/10/26/tokfaragok-kiallitasa/
https://www.rokusi.hu/2022/10/04/nepmesei-het-a-rokusiban/
https://www.rokusi.hu/2022/06/09/sporthet/
https://www.rokusi.hu/2022/06/01/gyermekhet-a-napkoziben-2/
https://www.rokusi.hu/2022/05/02/tancok-vilaga-vilag-tancai/
https://www.rokusi.hu/2022/02/28/rejtvenyfejtes-a-rokusiban/
https://www.rokusi.hu/2021/11/22/te-orad-a-napkoziben/
https://www.rokusi.hu/2021/11/10/szureti-jatekok-a-napkoziban/